Direct naar artikelinhoud

Kunstmatige intelligentie scoort op IQ-test even hoog als kleuter

ConceptNet 4, een systeem voor kunstmatige intelligentie van de Massachusetts Institute of Technology (MIT), is ongeveer even slim als een gemiddelde kleuter van vier. Amerikaanse wetenschappers ontdekten dat het programma bij mondelinge IQ-testen voor jonge kinderen een doorsnee score neerzet.

Kunstmatige intelligentie scoort op IQ-test even hoog als kleuter

ConceptNet 4 is een vrij toegankelijk systeem dat erop gericht is om computers slimmer te maken door ze dingen te laten begrijpen uit de echte wereld. Het systeem put zijn kennis onder andere uit Open Mind Common Sense Project, een samenwerkingsproject waarin meer dan 14 duizend mensen meer dan 700 duizend kennisfeiten hebben ingevoerd - en Wordnet, een databank voor Engelse woorden in semantische relaties, verzamelingen synoniemen en korte definities.

Uiteenlopende resultaten
Een groot verschil met de prestaties van menselijke kleuters is dat het computerprogramma uiteenlopende resultaten behaalde op verschillende terreinen. 'Als er bij een kind zo veel variatie zat in de scores, dan zou dat erop kunnen wijzen dat er iets mis is,' zegt onderzoeker Robert Sloan tegen ScienceDaily. ConceptNet 4 had bijvoorbeeld een uitgebreide woordenschat en overeenkomsten herkennen ging ook prima. 'Maar het begrijpen van vragen met waarom erin ging veel slechter dan gemiddeld.'

Het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie is lastig. Behalve veel feitenkennis moet het programma ook situaties kunnen beoordelen op basis van simpele waarnemingen, een soort boerenverstand. 'Wij mensen weten echt zo ontzettend veel,' legt Sloan uit. 'Als baby hebben we in het rond gekropen en aan dingen getrokken. Daardoor weten we nu dat spullen kunnen vallen en dat katten en honden het niet leuk vinden als je aan hun staart zit.' Het leven biedt daarmee een moeilijk na te bootsen leerschool.

De volgende stappen naar een intelligente computer zijn dan ook niet zomaar gezet, verwacht de professor computerwetenschap van de universiteit van Illinois. 'We zijn nog mijlenver verwijderd van programma's met kunstmatige intelligentie die even goed begripsvragen kunnen beantwoorden als een kind van 8.'