BTW verschuldigd bij niet doorgaan prestatie?

donderdag 28 januari 2016 Carola van Vilsteren 892x gelezen

Hoe mooi zou het zijn om te kunnen zeggen: gaat een prestatie niet door, dan ook de afdracht van BTW over de reeds ontvangen bedragen niet. Helaas blijkt dit gezien de Air France-KLM zaak (C-250/14) waarin het Europese Hof van Justitie eind 2015 uitspreek deed, niet altijd tot de mogelijkheden te behoren.

Indien voorafgaand aan de te verrichten prestaties bedragen worden ontvangen en de prestatie vervolgens niet doorgaat omdat de klant niet komt opdagen, is blijkens de Air France-KLM zaak BTW verschuldigd over de reeds ontvangen bedragen. De vraag is hoe deze uitspraak zich verhoudt tot een eerdere zaak waarin een hotelhouder een voorschot berekent voor zijn diensten, dit na annulering van de afnemer behoudt en hierover blijkens het Europese Hof van Justitie geen BTW is verschuldigd omdat dit gezien kan worden als de ontvangst van een onbelastbare schadevergoeding (de Société Thermale d’Eugénie-les-Bains zaak, C-277/05).

 

Het verschil zit hem in het volgende:

 

Gehele aankoopbedrag vs. voorschot

De reeds gedane betalingen in de Air France-KLM zaak bestaan uit het gehele aankoopbedrag voor de prestatie, terwijl de reeds gedane betalingen in de Société Thermale d’Eugénie-les-Bains zaak slechts bestaan uit een voorschot. De luchtvaartmaatschappij leidt dus geen schade door het niet komen opdagen van de passagier aangezien de passagier reeds het gehele aankoopbedrag van het vliegticket heeft betaald.

 

Contractuele afspraken

Door de luchtvaartmaatschappij werd het recht voorbehouden om de niet-benutte dienst door te verkopen aan een andere passagier, zonder dat zij verplicht is de prijs ervan terug te betalen aan de oorspronkelijke passagier. Hieruit volgt dat het, bij gebrek van schade, niet gerechtvaardigd is om een schadevergoeding toe te kennen. Contractuele afspraken kunnen dus van belang zijn bij de constatering of BTW verschuldigd is over de reeds ontvangen bedragen.

 

Prijsgeven van rechten

De passagiers bij de luchtvaartmaatschappij hebben het recht op vervoer niet prijsgegeven. Het recht op overnachting is wel prijsgegeven door middel van de annulering. In dat geval staat de betaling niet meer in rechtstreeks verband met een prestatie.

 

Indien dus slechts een voorschot is ontvangen, uit contractuele afspraken niet is af te leiden dat geen schade wordt geleden doordat de prestatie uiteindelijk niet doorgaat en rechten worden prijsgegeven (zoals bij een annulering), is geen BTW verschuldigd over reeds ontvangen bedragen wanneer de prestatie niet doorgaat. Wetende dat dit ook speelt bij restaurants, reisorganisaties, theaters, bioscopen, andere vervoersbedrijven, musea en attractieparken is het van belang om de BTW-positie van deze ondernemers in 2016 opnieuw te beoordelen. Het is daarbij belangrijk te realiseren dat sprake is van een belang bij de verkoop aan particulieren omdat de ondernemer slechts dan een BTW-voordeel behaalt. Bij de verkoop aan ondernemers zal namelijk in het geval van annulering een creditfactuur worden opgesteld als gevolg waarvan de BTW wordt terugbetaald aan de afnemer.

 

In de Verdiepingscursus BTW (startdatum 19 mei 2016) behandelt Carola van Vilsteren de bijzondere regelingen binnen de btw. > Meer informatie en aanmelden

U moet eerst inloggen voordat u een reactie kunt plaatsen. Gebruik de knop rechtsboven om in te loggen.

Contact

Taxence is een uitgave van Licent Academy

 

‘Hof van Hoornwijck'
Laan van Zuid Hoorn 29
2289 DC Rijswijk

 

Contactformulier

Taxence fiscaal nieuws voor professionals is een uitgave van Licent Academy.
© 2016 www.taxence.nl - alle rechten voorbehouden.