Direct naar artikelinhoud

Gewonnen rechtszaak zorgt voor nog meer claims tegen telecombedrijven

Gewonnen rechtszaak zorgt voor nog meer claims tegen telecombedrijven
Beeld ANP

Bij de stichting Consumentenclaim komen vandaag duizenden nieuwe aanmeldingen binnen van telefoonbezitters die geld terug willen van de telecomproviders. De reden is een rechtszaak die de Consumentenclaim deze week won van T-Mobile.

De rechtbank in Den Haag vindt dat T-Mobile de kosten van een iPhone volledig moet terugbetalen aan een abonnementhouder. Dat is volgens Consumentenclaim belangrijk voor de andere 70.000 claims die nog liggen te wachten op behandeling door de rechter.

De abonnementhouder had in 2013 een contract afgesloten met T-Mobile. Bij het abonnement van 60,50 euro per maand kreeg hij er gratis een iPhone bij. Het probleem schuilt hem in dat gratis. T-Mobile maakte namelijk niet duidelijk dat de abonnee elke maand een paar tientjes extra betaalde om de telefoon af te lossen. Ongeveer van de helft van het bedrag was dus voor het abonnement, maar de andere helft was een lening, inclusief rente. Dat had T-Mobile duidelijk moeten maken, vindt de rechter.

Niet iedereen komt in actie terwijl iedereen gewoon zijn geld kan ophalen.
Stef SmitConsumentenclaim

Toen het abonnement was verlopen en de iPhone inclusief rente was afbetaald, sloot de klant niet direct een nieuw abonnement. Daardoor betaalde deze dus nog altijd een paar tientjes voor een al afbetaald product. Ook dat mag niet van de rechter. De klager krijgt daarom 1100 euro van T-Mobile. 15 procent van dat bedrag gaat naar Consumentenclaim waardoor de klant 935 euro overhoudt.

Dit is nog maar het begin, zegt Stef Smit, directeur van Consumentenclaim. “Alle claims die we hebben verzameld zijn zeer kansrijk omdat de Hoge Raad eerder uitspraak heeft gedaan. Je ziet nu dat de lagere rechters dat overnemen.”

De uitspraak waar Smit op doelt, is het arrest uit 2016 waarin de Hoge Raad oordeelde dat abonnementen met gratis toestellen eigenlijk persoonlijke leningen zijn. Hoe hoog de schade is voor de telecombedrijven in Nederland is nog moeilijk in te schatten. Smit schat dat het maximaal om ruim een miljard euro gaat.

Voor 2017

“Het gaat om alle abonnementen die voor 2017 zijn afgesloten”, zegt hij. Dat zijn er miljoenen, want abonnementen waren jarenlang het populairst. Tegenwoordig is Sim only weer in opkomst.

Dan het tijdvak. T-Mobile deed in de zaak tegen de klant een beroep op verjaring, omdat het abonnement in 2013 was afgesloten. De rechter verwierp dit verweer. Alle abonnementen met gratis mobieltjes tussen 2013 en nu komen dus in aanmerking voor een schadevergoeding. “Maar de verwachting is dat we onbeperkt kunnen teruggaan.”

T-Mobile zelf zegt dat klanten geen nadeel hebben ondervonden van all-in abonnementen inclusief toestel. Volgens het telecombedrijf waren de toestellen bij dit soort pakketten goedkoper dan als de klanten het toestel los in de winkel hadden moeten kopen. “Een gratis toestel bij je abonnement was destijds de norm”, laat een woordvoerder van T-Mobile weten. “T-Mobile is wel een van de eerste geweest die hier in 2013 mee is gestopt en transparantie gaf omdat klanten daar op een gegeven moment ook behoefte aan hadden.”

Behalve T-Mobile hebben ook KPN, Tele 2 en Vodafone te maken met de collectieve claims. Smit denkt dat het gemiddelde bedrag best kan uitkomen op 1000 euro per klant. Dat bedrag maal de miljoenen claims is goed voor meer dan een miljard euro. “Al is dat niet realistisch gedacht. Niet iedereen komt in actie terwijl iedereen gewoon zijn geld kan ophalen. Veel mensen geloven niet dat zij geld terug kunnen vorderen.”

Standaardbrief

Het gaat ook niet zomaar. Klanten moeten wel kunnen aantonen dat zij een contract hadden. Dat kan via de getekende papieren die niet bij iedereen meer in de la zullen liggen. “Dat probleem is op te lossen door kopiecontracten op te vragen bij de provider”, zegt Smit. “We hebben op onze website een standaardbrief staan die mensen kunnen opsturen naar de telecomprovider. Dan moeten zij een kopie terugsturen.”

Consumentenclaim voert nu voor alle afzonderlijke claims rechtszaken, maar de verwachting is dat er een collectieve regeling komt. Dat gebeurde eerder ook met een zaak van Consumentenclaim over woekerpolissen bij verzekeraar Allianz. 

Dat staat volgens T-Mobile nog te bezien. "Iedere zaak staat op zichzelf en leent zich niet voor collectieve behandeling", stelt de woordvoerder. Daarvoor zijn er volgens T-Mobile teveel verschillende contractvormen die bekeken moeten worden.

Consumentenclaim kreeg de wind in de rug na een uitspraak van de Hoge Raad in 2016. Doordat telefoonproviders niet vertelden voor welk bedrag de klant een lening afsloot, overtraden zij de wet.