15 tot 20 procent van de Nederlanders die zich hebben aangesloten bij ConsumentenClaim om geld terug te krijgen van mobiele providers, betaalde nog voor hun telefoon nadat de looptijd van het abonnement was afgelopen.
Na het aflopen van de looptijd van het abonnement hebben consumenten de telefoon afbetaald en dus hadden providers die kosten nooit meer in rekening mogen brengen. Wie echter niets deed en het abonnement liet doorlopen, betaalde daarbij de kosten voor het abonnement en nog steeds kosten voor het aflossen van de telefoon.
Dat gebeurde bij die mensen gemiddeld een half jaar lang, zegt ConsumentenClaim-directeur Stef Smit tegen Tweakers. ConsumentenClaim heeft inmiddels een database van 70.000 mensen die graag geld terug willen van mobiele providers. De providers hadden bij hen niet gespecificeerd hoeveel zij betaalden voor het abonnement en hoeveel voor aflossing van de telefoon, en dat mag niet. Een telefoon kopen bij een abonnement is inmiddels juridisch een lening, met de daarbij behorende regels.
ConsumentenClaim bracht in het afgelopen weekeinde naar buiten dat het een rechtszaak heeft gewonnen die het bedrijf namens een klant voerde tegen T-Mobile. Daarbij moet de provider de klant de nieuwprijs van het toestel en het te veel betaalde bedrag na afloop van het abonnement terugbetalen. Dat komt in totaal neer op 1074 euro en 717 euro proceskosten, meldt de Volkskrant. Dat klanten de hele nieuwprijs van een telefoon van jaren geleden terugkrijgen, is volgens Smit te danken aan Europese regels. "Die vereisen dat de straf een afschrikkende werking heeft. Dit is de uitwerking daarvan."
Dat is niet de eerste keer. De rechtbank in Den Haag veroordeelde T-Mobile anderhalve week geleden al voor hetzelfde. Toen bleek wel dat er een verjaringstermijn aan de claims zit. Als het abonnement meer dan vijf jaar is afgelopen, is het te laat voor consumenten om een claim in te dienen, bleek tijdens die zaak.
De rechter rekende het T-Mobile aan dat de provider de kosten van de telefoon en het abonnement niet splitste. In veel gevallen stond er op de factuur 0 euro voor afbetaling van de telefoon. Inmiddels gebeurt dat niet meer. Alle providers hebben tussen 2012 en 2016 explicieter gemaakt hoeveel klanten betalen voor de afbetaling van een telefoon.
Inmiddels lopen er ook nog zaken van de Consumentenbond tegen mobiele providers. Daarbij krijgen mensen geen schadevergoeding, maar als de rechter de Consumentenbond gelijk geeft, komt er een zogenoemde verklaring voor recht. Met die verklaring in handen zal de bond vermoedelijk proberen een regeling te treffen met providers. Als dat niet lukt, moeten klanten individueel naar de rechter om een schadevergoeding te krijgen. Smit zegt dat hij hoopvol is dat er een regeling komt, omdat de kosten van individuele zaken voor providers hoog zijn.