Kleur en naamsvermelding kunnen voldoende zijn om verwarring te voorkomen

Delen:

Het gebruik van een andere kleur en een duidelijke naamsvermelding kan voldoende zijn om verwarring te voorkomen, wanneer een product wordt nagevolgd waarvan de vormgeving technisch  bepaald is. Dat bevestigde de Hoge Raad in een arrest van 28 juni 2019 (ECLI:NL:HR:2019:1043, Capri Sun/Riha) in een zaak over ‘sta-zakjes’ voor vruchtensappen (zie afbeeldingen).

Capri-Sun maakte bezwaar tegen qua vorm vrijwel identieke sta-zakjes van concurrent Riha. Zij beriep zich op haar vormmerk-registratie en op bescherming tegen ’slaafse nabootsing’. De Hoge Raad bevestigde het oordeel van het Hof dat de merkregistratie nietig is omdat de vorm te zeer functioneel/technisch is bepaald:

“Het drankzakje is, door de (min of meer) rechthoekige vorm en gelijkmatige verdeling van de drank in liggende staat, compact en zonder overbodig verlies van ruimte te plaatsen in (bijvoorbeeld) een boterhamtrommel en kan bij het gebruik van de vruchtendrank met een rietje rechtop gezet worden, waardoor het morsen (bijvoorbeeld) tijdens het nuttigen van de maaltijd zoveel mogelijk wordt voorkomen”.

Om dezelfde reden werd ook het beroep op bescherming tegen slaafse nabootsing afgewezen:

“Indien er, zoals in dit geval tot uitgangspunt moet worden genomen, redelijkerwijs geen mogelijkheden zijn om op een andere wijze verwarring te voorkomen zonder aan de deugdelijkheid en bruikbaarheid van het product af te doen, kan het, […], voldoende zijn dat wat betreft de uiterlijke kenmerken (kleur en naamsvermelding) afstand van het nagebootste product wordt genomen”.

De Hoge Raad besliste dit al eerder in een zaak over nagebootste Lego-steentjes, waarbij bovendien een ‘standaardisatiebehoefte’ bij het publiek zou bestaan (ECLI:NL:HR:2009:BJ6999; Lego/Mega Brands). De belangrijke les die uit deze rechtspraak getrokken kan worden is dat als een vorm nagebootst mag worden, omdat die vorm technisch bepaald is (en niet (meer) octrooirechtelijk beschermd), het noodzakelijk én voldoende is om qua kleur en naamsvermelding duidelijk af te wijken.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven