Nieuwe clausules voor aannemingsovereenkomsten tijdens de coronacrisis

Nieuwe clausules voor aannemingsovereenkomsten tijdens de coronacrisis

30 maart 2020

Bouwend Nederland, de vereniging van bouw- en infrabedrijven, heeft vier clausules gepresenteerd die aannemers kunnen gebruiken in aannemingsovereenkomsten die tijdens de coronacrisis gesloten worden. Indien een opdrachtgever en een aannemer onder onzekere omstandigheden een aannemingsovereenkomst sluiten, lijkt het redelijk dat de opdrachtgever aan de opdrachtnemer eventuele extra kosten vergoedt en extra tijd gunt om het werk te kunnen uitvoeren. Bedrijven in de bouw en infra kunnen deze clausules gebruiken in contracten die in deze tijd van de coronacrisis met opdrachtgevers gesloten worden. Het gaat om een clausule die van belang is bij het inschrijven op een werk (clausule 2), dan wel in het geval een bedrijf een contract sluit met een opdrachtgever (clausule 1), of met een onderaannemer of leverancier (clausule 4). Ten slotte is er een clausule voor het geval een bedrijf in het kader van een lopende overeenkomst een offerte te doen voor het verrichten van meer werk (clausule 3).

De coronacrisis raakt iedereen. Ook op het terrein van aanneming- en bouw zijn de gevolgen voelbaar. Dat betekent echter niet dat we helemaal niets kunnen uitrichten. Avinci Advocaten zocht uit in de jurisprudentie wat contractenrecht, Finance, overeenkomsten en wijzigingen zoal tijdens deze coronacrisis kunnen doen om de schade en gevolgen in te perken. Het laatste nieuws op gebied van corona en de bouwsector leest u hier. Avinci Advocaten loodst u door de crisis heen.

De tekst van iedere clausule is voor een specifieke situatie geschreven. Het is dus van belang dat bedrijven de juiste clausule gebruiken. De benaming geeft aan voor welk geval de clausule bedoeld is. Iedere clausule is voorzien van een toelichting.

De vier clausules: 

Hierbij bieden wij u teksten van enkele coronaclausules die van belang zijn als u in deze uitzonderlijke crisistijd, op een werk inschrijft (zie clausule 2), dan wel een contract sluit met een opdrachtgever (zie clausule 1) of met een onderaannemer of leverancier (zie clausule 4). Ten slotte is er een clausule voor het geval u gevraagd wordt om in het kader van een lopende overeenkomst, een offerte te doen voor het verrichten van meer werk (clausule 3).

Elke tekst is voor een specifieke situatie geschreven. Kijkt u dus uit dat u van de juiste clausule gebruik maakt.

Uit de benaming van de clausule blijkt voor welk geval een clausule bedoeld is. Elke clausule is voorzien van een korte toelichting.

De rode draad in deze clausules is dat Bouwend Nederland van mening is dat indien een opdrachtgever onder de huidige onzekere omstandigheden een werk wil laten uitvoeren, het redelijk is dat die opdrachtgever aan de opdrachtnemer ook de extra kosten vergoedt en hem de benodigde extra tijd gunt om dat werk te kunnen uitvoeren.

Met het oog daarop geldt steeds als uitgangspunt dat in de door het bouwbedrijf aangeboden prijzen en aanneemsommen geen rekening is gehouden met enig effect van het coronavirus.

Clausule 1: op te nemen in nieuw te sluiten overeenkomsten

Partijen zijn op de hoogte van het coronavirus en de onzekerheid die dit met zich meebrengt voor de nakoming van de verplichtingen van partijen uit deze overeenkomst.

De gevolgen van het coronavirus, alsmede de gevolgen van de in verband hiermee door de overheid gegeven en nog te geven aanbevelingen, resp. door de overheid genomen en nog te nemen maatregelen, zijn daarom niet verdisconteerd in de aanneemsom/prijs voor het werk resp. het (meerjarig) onderhoud.

Partijen verklaren over en weer dat de gevolgen van het coronavirus een omstandigheid vormen die de opdrachtnemer niet kan worden toegerekend, en dat opdrachtnemer voor die gevolgen recht heeft op kostenvergoeding en termijnsverlenging.

Omdat deze gevolgen niet zijn verdisconteerd in de aanneemsom/prijs en de opdrachtnemer deze niet had kunnen en niet behoefde te voorzien, geldt het bovenstaande in uitdrukkelijke afwijking van hetgeen is bepaald in par. 6 lid 11 tot en met lid 13 UAV 2012, dan wel par. 11 lid 1 tot en met lid 3 UAV-GC 2005, dan wel artikel 4 lid 4 en artikel 15 lid 8 AVA 2013.

Clausule 2: voorbehoud bij inschrijving

Voorbehoud bij inschrijving

Ten tijde van de indiening van onze prijsaanbieding is niet te voorzien welke gevolgen het coronavirus zal hebben, dan wel welke gevolgen de in verband hiermee door de overheid gegeven en nog te geven aanbevelingen, resp. de in verband hiermee door de overheid genomen en nog te nemen maatregelen zullen hebben voor onze verplichtingen.

Indien onze prijsaanbieding wordt aanvaard en er een overeenkomst tot stand komt en correcte en/of tijdige nakoming van deze overeenkomst door ons niet mogelijk is als gevolg van (onder meer aanbevelingen of maatregelen van de overheid in verband met) het coronavirus, zijn wij hiervoor niet aansprakelijk en/of schadeplichtig.

De extra kosten en tijdsconsequenties als gevolg van het coronavirus, dan wel als gevolg van de in verband hiermee door de overheid gegeven en nog te geven aanbevelingen, resp. de in verband hiermee door de overheid genomen en nog te nemen maatregelen, zijn niet verdisconteerd in de prijs voor het werk resp. het (meerjarig) onderhoud. Indien sprake blijkt van extra kosten en tijdsconsequenties als bedoeld in de vorige zin, zullen wij dit zo spoedig mogelijk aan u melden en hebben wij recht op kostenvergoeding en termijnsverlenging.

Omdat deze gevolgen niet zijn verdisconteerd in de aanbieding en deze niet kunnen worden voorzien, geldt het hierboven bepaalde in uitdrukkelijke afwijking van hetgeen is bepaald in par. 6 lid 11 tot en met lid 13 UAV 2012, dan wel par. 11 lid 1 tot en met lid 3 UAV-GC 2005, dan wel artikel 4 lid 4 en artikel 15 lid 8 AVA 2013.

Clausule 3: voorbehoud bij de aanbieding van een meerwerkopdracht/wijziging

Voorbehoud bij de aanbieding van een meerwerkopdracht/wijziging

Ten tijde van de indiening van onze meerwerk aanbieding c.q. van onze aanbieding voor een wijziging, is niet te voorzien welke gevolgen het coronavirus zal hebben, dan wel welke gevolgen de in verband hiermee door de overheid gegeven en nog te geven aanbevelingen, resp. de in verband hiermee door de overheid genomen en nog te nemen maatregelen zullen hebben voor onze verplichtingen.

Indien onze meerwerk aanbieding c.q. onze aanbieding voor een wijziging wordt aanvaard en er een meerwerk opdracht c.q. een wijziging tot stand komt en correcte en/of tijdige nakoming van deze meerwerk opdracht c.q. van deze wijziging door ons niet mogelijk is als gevolg van (onder meer aanbevelingen of maatregelen van de overheid in verband met) het coronavirus, zijn wij hiervoor niet aansprakelijk en/of schadeplichtig.

De extra kosten en tijdsconsequenties als gevolg van het coronavirus, dan wel als gevolg van de in verband hiermee door de overheid gegeven en nog te geven aanbevelingen, resp. de in verband hiermee door de overheid genomen en nog te nemen maatregelen, zijn niet verdisconteerd in de aanbieding voor het meerwerk c.q. voor de wijziging. Indien sprake blijkt van extra kosten en tijdsconsequenties als bedoeld in de vorige zin, zullen wij dit zo spoedig mogelijk aan u melden en hebben wij recht op kostenvergoeding en termijnsverlenging.

Omdat deze gevolgen niet zijn verdisconteerd in de meerwerk aanbieding c.q. in de aanbieding voor de wijziging en deze niet kunnen worden voorzien, geldt het hierboven bepaalde in uitdrukkelijke afwijking van hetgeen is bepaald in par. 6 lid 11 tot en met lid 13 UAV 2012, dan wel par. 11 lid 1 tot en met lid 3 UAV-GC 2005, dan wel artikel 4 lid 4 en artikel 15 lid 8 AVA 2013.

Clausule 4: op te nemen in overeenkomst tussen hoofdaannemer en onderaannemer/leverancier

 Coronaclausule

Partijen zijn op de hoogte van het coronavirus en de onzekerheid die dit met zich meebrengt voor de nakoming van de verplichtingen van partijen uit deze overeenkomst. Partijen verklaren over en weer dat de gevolgen van of in verband met het coronavirus voor de onderaannemer/leverancier uitsluitend een beroep op kostenvergoeding en/of termijnsverlenging rechtvaardigen:

  1. indien en voor zover op kostenvergoeding en/of termijnsverlenging aan de hoofdaannemer wordt toegekend door haar opdrachtgever en
  2. voor zover de door de opdrachtgever van de hoofdaannemer toegekende kostenvergoeding en/of termijnsverlenging betrekking heeft op de door de onderaannemer/leverancier te verrichten prestatie.

Indien sprake is van gevolgen als hierboven bedoeld, zal de onderaannemer/de leverancier dit zo spoedig mogelijk schriftelijk melden aan de hoofdaannemer en deugdelijk onderbouwen.

Als ondernemer maakt u afspraken met een handelspartner over leveringen, samenwerking, offerte en andere zaken van uw bedrijf. Bij al dergelijke contracten kan Avinci Advocaten u van dienst zijn. Niet alleen kunnen wij meedenken over de inhoud van de afspraken die u contractueel wil vastleggen en zoveel mogelijk valkuilen ontwijken, soms is ook de vorm waarin de contractuele afspraken worden gegoten van belang en geeft de wet verplicht aanvullende regels nu in tijden van deze crisis. Avinci Advocaten helpt u problemen te voorkomen en de afspraken die u heeft gemaakt eenduidig op papier te zetten.

In veel gevallen worden algemene voorwaarden gebruikt als aanvulling op deze afspraken, de spreekwoordelijke “kleine letters”. Met de juiste algemene voorwaarden kunnen problemen in de toekomst worden voorkomen. Het is dan ook van groot belang dat de algemene voorwaarden met veel zorgvuldigheid en aandacht worden opgesteld en gelezen. Avinci Advocaten kan u daarin adviseren door de algemene voorwaarden te toetsen en zonodig aan te passen of zelf op te stellen.

En mocht het ondanks alle voorzorgen toch nog mislopen met uw contractspartner, dan staat Avinci Advocaten u graag terzijde bij het oplossen van een conflict. In eerste instantie door te proberen in onderling overleg tot een acceptabele oplossing te komen. Mocht dat niet lukken en is de gang naar de rechter niet te vermijden, dan strijdt Avinci Advocaten voor het maximale resultaat. Binnen kantoor is veel kennis over en ervaring in het procesrecht aanwezig zodat u veilig langs de klippen van een procedure wordt geloodst.

Advies

Wij denken graag met u mee in oplossingen. U kunt     – geheel vrijblijvend – altijd met één van onze advocaten bellen voor overleg.

Wij helpen u bij

  • Advies
  • Beëindigingsovereenkomst
  • Conflict
  • Clausules
  • Overeenkomsten
  • Meerwerk
  • Opdrachten
  • Onderaannemer
  • Coronacrisis
Neem contact op  010-4777755 , wij zijn er voor u!
In al deze en nog veel meer andere situaties verleent Avinci Advocaten rechtsbijstand, van het opstellen en beoordelen van een arbeidsovereenkomst, ontslag, dreigende faillissementen  tot het begeleiden van een reorganisatie en van het voeren van onderhandelingen met werknemers, de vakbond tot het voeren van procedures.Avinci Advocaten blijft tijdens deze coronacrisis zo goed mogelijk operationeel en wil u met raad en daad terzijde staan – samen zijn we sterk! Be safe, tot snel.

Rechtbank verzoekt woningcorporatie coulant te zijn vanwege corona