Wendy's: waar een kleine Zeeuwse snackbar groot in is

04-11-2021 Print this page
Auteur:
Birgit Kunst-Verboon
IEPT20211102, Hof Den Bosch, QIOR v Wendys
(Met dank aan Thera Adam, Eversheds Sutherland)

Hof bekrachtigt vonnis van 15 februari 2017. Merk Wendy’s voor snackbar normaal gebruikt voor horecadiensten in Benelux: gebruik merk dient te worden beoordeeld aan de hand van de gebruiken binnen de grote dominante groep van buurtsnackbars. Merk Wendy’s niet normaal gebruikt voor snacks en snackproducten in de klassen 29 en 30: de aangeleverde cijfers zijn onvoldoende om normaal merkgebruik voor massaproducten zoals hamburgers en frituursnacks te onderbouwen.

MERKENRECHT

Hoger beroep tegen vonnis van de rechtbank Zeeland-West-Brabant van 15 februari 2017 waarin de rechtbank oordeelde dat het gebruik door één snackbar in Zeeland van het merk Wendy’s normaal gebruik opleverde voor horecadiensten in de Benelux omdat de betrokken sector wordt gedomineerd door lokale snackbars.  De rechtbank oordeelde dat er geen normaal gebruik voor snacks en snackproducten was onder het merk Wendy’s door de snackbar in Zeeland omdat deze producten veelal niet onder het merk maar onder hun generieke naam worden verkocht.

Het hof bekrachtigt dit vonnis. Het hof is van oordeel dat ‘horecadiensten, waaronder diensten van restaurants en snackbars’ niet is aan te merken als een ruime dienstencategorie die kan worden onderscheiden in verschillende subcategorieën die zelfstandig moeten worden bekeken.

De markt
In de Nederland en België bestaat het overgrote deel van de fastfoodmarkt uit lokale snackbars. Naar het oordeel van het hof dient het gebruik van het merk Wendy’s voor de in Zeeland verleende horecadiensten met name te worden beoordeeld aan de hand van de gebruiken binnen de grote dominante groep van buurtsnackbars.  Het is geen vereiste voor normaal gebruik dat zo’n buursnackbar meerdere vestigingen heeft of buiten de regio promotie maakt voor die diensten. Het gebruik in één van de landen van de Benelux kan voldoende zijn om als normaal gebruik te worden gekwalificeerd, ook wanneer dit slechts op één regio binnen de Benelux is gericht.  

De maatstaf

Van een merk wordt normaal gebruik gemaakt wanneer het, overeenkomstig zijn voornaamste functie, dat wil zeggen het waarborgen van de identiteit van de oorsprong van de waren of diensten waarvoor het is ingeschreven, wordt gebruikt teneinde voor deze waren of diensten een afzet te vinden of te behouden, met uitsluiting van symbolisch gebruik dat enkel ertoe strekt, de aan het merk verbonden rechten te behouden. Bij de beoordeling of van het merk normaal gebruik is gemaakt, moet rekening worden gehouden met alle feiten en omstandigheden aan de hand waarvan kan worden vastgesteld dat de commerciële exploitatie ervan in het zakenleven reëel is.”

 

De feiten en omstandigheden

Het hof neemt de volgende relevante feiten en omstandigheden in aanmerking.

De snackbar voert zijn handelsnaam in zijn logo. Het logo is steeds afgebeeld geweest in het interieur en aan de buitenkant van de snackbar, op een reclamebord buiten de snackbar, op de verpakkingen indien de klanten de snacks meenamen. Op de kassabonnen is het logo afgebeeld geweest. Het logo stond op de bedrijfskleding van het personeel. Het logo is gebruikt bij reclameadvertenties en bij sponsoractiviteiten. De snackbar was tijdens de relevante periode zes dagen per week open. De snackbar heeft een omzet behaald die past binnen de bandbreedte van de gemiddelde omzet van een snackbar, waarbij snackbars in de Randstad een aanzienlijk hogere omzet hebben dan snackbars elders. Anders dan QIOR stelt, is er dus geen sprake van een “frappant lage” omzet en ook niet van een te lage omzet.

 

Met inachtneming en op basis van bovengenoemde relevante feiten en omstandigheden in het licht van de relevante markt komt het hof tot het oordeel dat de snackbar het merk Wendy’s normaal heeft gebruikt voor horecadiensten in klasse 43.

 

Het hof bekrachtigt het vonnis van de rechtbank waar zij oordeelde dat het merk Wendy’s niet normaal is gebruikt voor snacks en snackproducten in de klassen 29 en 30. De aangeleverde cijfers zijn onvoldoende om normaal merkgebruik voor massaproducten zoals hamburgers en frituursnacks te onderbouwen.

IEPT20211102, Hof Den Bosch, QIOR v Wendys
 

ECLI:NL:GHSHE:2021:3295