Toezichthouder accountantsorganisaties

Tijdelijk gesloten

Toezichthouder accountantsorganisaties

AFM Amsterdam

Wat is vereist?

  • Afgeronde wo-opleiding bedrijfskunde, bedrijfseconomie, rechten of psychologie
  • Ongeveer 4 tot 8 jaar relevante werkervaring
  • Je kent de mogelijkheden van data en je hebt de ambitie om dit toe te passen
  • Uitstekende beheersing Nederlandse taal
  • Overtuigende gesprekspartner
  • Affiniteit met financiële markten en de accountancysector

Wat krijg je?

  • Ee bruto jaarsalaris van minimaal €65.000 - en maximaal €94.000 op basis van een 36-urige werkweek (inclusief 13e maand en vakantiegeld). De uiteindelijke inschaling is onder meer afhankelijk van je kennis en ervaring
  • 199,5 vakantie-uren per kalenderjaar (boven op je standaard wekelijkse roostervrije dag)
  • Een laptop en een smartphone
  • Uitgebreide trainings- en opleidingsmogelijkheden om jezelf zowel vakinhoudelijk als persoonlijk te blijven ontwikkelen
  • Een volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer op basis van 2e klas
  • Een bijdrage voor een abonnement bij een sportschool
  • Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een fiets – en deviceregeling en een vergoeding voor de inrichting van je thuiswerkplek

Wat doe je?

  • 20% Overleg met collega's
  • 25% Afdelingsoverstijgende overleggen
  • 15% Werken aan afdelingsoverstijgende projecten
  • 20% Toezicht inrichten en specificeren
  • 20% Accountantsorganisaties bezoeken (kantoorbezoeken)

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Stel direct een vraag

Ger de Wilde

Interim recruiter

Vacature

Als toezichthouder accountantsorganisaties bij de AFM ben je verantwoordelijk voor het inrichten en uitvoeren van toezicht op accountantsorganisaties. Zij vervullen een belangrijke rol, want accountantsorganisaties zorgen ervoor dat het ‘maatschappelijk verkeer’ – zoals beleggers, vermogensverschaffers, maar ook overheden – over de juiste en volledige informatie van ondernemingen en organisaties beschikken. Het is aan jou en je collega's om met sterk toezicht vanuit de AFM hieraan bij te dragen.

De AFM gelooft dat toezicht nog beter wordt wanneer er collega's met verschillende achtergronden in het team zitten. Daarom wil de AFM niet alleen kandidaten met een accountancy-achtergrond aantrekken, maar juist ook kandidaten met een andere achtergrond motiveren om te solliciteren op deze functie.

Het toezicht op de accountancysector is sinds 1 januari 2022 behoorlijk uitgebreid; de AFM oefent nu ook het toezicht uit op zo’n 260 accountantsorganisaties met een reguliere vergunning. Dit is een ingrijpende verandering aangezien het om een grote en diverse groep accountantskantoren gaat. Op dit moment is de AFM de sector en deze organisaties beter aan het leren kennen, waardoor toezicht verder vormgegeven kan worden.

Je onderhoudt de relatie met de sector, signaleert en monitort trends, identificeert risico's en brengt accountantskantoren in beweging om hun publieke rol goed uit te oefenen. Daarnaast sta je aan de basis van het vormgeven van ‘datagedreven toezicht’. Door data op te halen in de sector en dit als startpunt te gebruiken voor het toezicht, wil de AFM het toezicht efficiënter en impactvoller maken. Uiteraard evalueer je - samen met de accountantsorganisaties - hoe dit gaat en hoe dit door de sector wordt ervaren.

Ook doe je onderzoek bij kantoren naar bredere thema’s, bijvoorbeeld naar aanleiding van een specifiek signaal. Hiervoor voer je gesprekken met organisaties, bijvoorbeeld met het bestuur, compliance officers en externe accountants. Tot slot analyseer je dossiers die je ontvangt; op basis daarvan adviseer je over vervolgstappen.

Als je het leuk vindt om je breed te oriënteren, je te verdiepen in het toezicht en je het uitdagend vindt om het toezicht verder vorm te geven, dan is dit een baan voor jou!

Werkweek

Toezichthouder accountantsorganisaties

Op een leuke werkdag bezoek je een accountancykantoor voor een kennismaking. Dit in combinatie met het zelfstandig onderzoek dat je verricht, maakt je baan uitdagend en afwisselend.

Tijdens een mindere dag heb je veel overleggen, waardoor je niet toekomt aan je dagelijkse werkzaamheden en je achter de feiten aanloopt.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Lunch
    • Weekstart
    • Brainstorm collega's inrichting toezicht
    • Werken aan inrichtingsplan toezicht
    • Signalen afhandelen
    • Accountancysector analyseren
    • Overleg collega
    • Projectoverleg
    • Kantoorbezoek rapporteren
    • Kantoorbezoek rapporteren
    • Werken aan inrichtingsplan toezicht
    • Vrije dag

Voorbeeld uit de praktijk

Er wordt een incident gemeld: er is sprake van een ongebruikelijke transactie met fraude- en corruptierisico en daarmee samenhangende betalingen. Hoe ga je te werk?

Het gaat om een controlecliënt van een accountantsorganisatie. Je gaat het gesprek aan met deze accountantsorganisatie en vraagt welke maatregelen zij zelf al genomen hebben. Is er al een onderzoek gestart? Wat is de stand van zaken? De antwoorden blijken niet afdoende en roepen zelfs nog meer vragen op. Daarom start je een onderzoek naar de accountantsorganisatie zelf. Hieruit blijkt dat enkele kwaliteitswaarborgen bij de accountantsorganisatie niet goed functioneren.

Vervolgens plan je reflectiegesprekken in waarin je duidelijk de observaties en bevindingen van AFM communiceert. Voor dit gesprek spreek je met collega’s van de afdeling Juridische Zaken om de wettelijke grondslagen helder op papier te krijgen. Samen met collega’s maak je een inschatting over hoe je de organisatie het best kunt beïnvloeden om de verbeteringen door te voeren.

De reflectiegesprekken zijn niet altijd makkelijk. Accountantsorganisaties horen niet graag dat de wettelijke controles niet goed uitgevoerd zijn en dat het kwaliteitssysteem niet op orde is. De uitkomsten van het onderzoek hebben namelijk (grote) impact op hun organisatie. Ze zullen de tekortkomingen in het stelsel en de wettelijke controle moeten herstellen. Indien nodig kan de AFM ook handhaven, maar je monitort nu eerst scherp of ze tijdig stappen ondernemen.

Groeipad

Als het om de ontwikkeling van jouw talenten gaat, heb je zelf het roer in handen. Iedere medewerker bij de AFM is uniek en daarom werkt alleen een individuele aanpak. Je manager denkt met je mee over jouw doorgroeimogelijkheden.

Junior toezichthouder
Toezichthouder
Senior Toezichthouder

Werken bij AFM

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten. De organisatie is gedragstoezichthouder van de gehele financiële marktsector. Iedere collega is gedreven om een substantiële bijdrage te leveren aan het verbeteren van de financiële sector. De AFM signaleert elk jaar de belangrijkste trends en bijbehorende risico’s die de financiële markten gaan beïnvloeden, om daarna haar toezichtagenda verder te kunnen ontwikkelen. Hier lees je meer over in 'Trendzicht'.

Als maatschappelijke organisatie wil de AFM een afspiegeling zijn van de samenleving en een werkgever waar iedereen zichzelf kan zijn en geaccepteerd wordt. Dit vanuit een gevarieerd team qua ervaring, achtergrond en expertise met de gemeenschappelijke motivatie om de taak van de AFM zo goed mogelijk uit te voeren. De AFM erkent het talent en potentieel van iedere medewerker en benut dit ook. Deze denkwijze zorgt ervoor dat de AFM met een zo breed mogelijke blik de uitdagingen als gedragstoezichthouder elke dag opnieuw tegemoet kan treden.

  • Kantoor in Amsterdam
  • 47% / 53%
  • Mogelijkheid 2 dagen vanuit huis te werken
  • Ruim 700 werknemers

Collega's

Sofie van den Boom - Medewerker Toezicht, Afdeling KAV (Kwaliteit Accountantscontrole en Verslaggeving)

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Hiervoor ben ik vier jaar werkzaam geweest in de strafrechtadvocatuur. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en het breder opdoen van kennis. Een belangrijk vereiste voor mij was dat het om een functie zou gaan met maatschappelijke relevantie. De rol als toezichthouder bij de AFM voldoet aan die eis.

Wat was je vorige baan?
Advocaat.

Wat doe je in je vrije tijd?
Tennissen, hardlopen en lezen.

Frederiek Busweiler - Manager toezicht accountantsorganisaties

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik werk graag op het snijvlak van publiek en privaat, vanwege de complexiteit dit spanningsveld met zich meebrengt. Daarnaast hou ik wel van verandering en samen bouwen. In deze rol bij een de AFM als toezichthouder op accountantskantoren, met een nieuw team, kwam dit heel mooi samen. Een prachtige plek om een maatschappelijke bijdrage te leveren en tegelijkertijd zelf ook te leren en te groeien.

Wat was je vorige baan?
Manager beleid- en productontwikkeling NHG

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik vind mijn ontspanning in bijvoorbeeld fietsen, lezen en wandelen. Daarnaast spendeer ik graag tijd met mijn gezin, familie en vrienden. En momenteel ben ik druk met een verhuizing en verbouwing!

Sollicitatieproces

Solliciteren via de website
± Binnen 5 werkdagen
Reactie op je sollicitatie
± Binnen 1 week
Eerste gesprek
± Binnen 1 week
Tweede gesprek
± Binnen 2 werkdagen
Telefonisch arbeidsvoorwaardengesprek i.c.m. aanbod

Interessante baan?