De bekende Franse schrijver stemde in met seks op camera

04-04-2023 Print this page
IEPT20230328, Rb Amsterdam, Seksscenes Franse schrijver

[Gedaagde] hoeft trailer en expliciet beeldmateriaal van Franse schrijver niet te verwijderen; niet is aannemelijk geworden dat [eiser] vanwege bijzondere kwetsbaarheden in bescherming moet worden genomen. Ook is niet aannemelijk dat op [gedaagde] de plicht rustte om [eiser] te wijzen op de verstrekkende gevolgen die de overeenkomst voor hem zouden hebben. Onvoldoende aannemelijk dat bodemrechter het beroep van [eiser] op zijn persoonlijkheidsrechten zal honoreren; [eiser] wordt aangemerkt als uitvoerend kunstenaar in de zin van de Wet op de naburige rechten. Er is geen reden om te veronderstellen dat [gedaagde] zich niet zal houden aan zijn verplichting uit artikel 1.3 van de overeenkomst om de beelden van de gezichten van [eiser] en [naam 3] nooit tegelijk in beeld te brengen met hun genitalia. Voort is de overeenkomst voldoende bepaalbaar; de overeenkomst geeft [gedaagde] carte blanche om het filmmateriaal naar eigen goeddunken te gebruiken. Sprake van gedlige toestemming in de zin van de AVG; het was uitdrukkelijk de bedoeling van [eiser] dat hij in de film zou komen. 

PERSOONLIJKHEIDSRECHT - UITVOEREND KUNSTENAAR


Eiser is een bekende Franse schrijver. Gedaagde is Nederlandse filmmaker en kunstenaar die eiser heeft uitgenodigd. Het kunstenaarscollectief KIRAC waar gedaagde deel van uitmaakt (en zijn werk) is vaak controversieel. [Naam 1] was bereid om voor de camera met eiser seks te hebben, als ze de film dan op haar Onlyfans kanaal zou mogen zetten. Eiser was daarmee akkoord. Na de filmopnames in Parijs maakte eiser zich zorgen over zijn herkenbaarheid ondanks het masker dat werd gedragen en opperde hij scheiding van de geklede en seksuele shots zonder herkenbaar te zijn.
 

Een vervolgafspraak volgt in Amsterdam waar wederom seksuele opnames zouden worden gemaakt met meerdere vrouwen. Na het tekenen van contracten en waivers, zijn de opnames toch stilgelegd vanwege verschil van inzicht tussen partijen over de regie. Eiser vordert niet een verbod van doen van uitlatingen of rectificatie in trailer of een interview. Hij vordert openbaarmaking van het gefilmde materiaal via het contract.

 

Contractssluiting
Eiser voert aan dat hij met ernstige depressies kampt, ook ten tijde van de contractsluiting, en dat [gedaagde] dat wist. Bovendien is de overeenkomst volgens hem diep in de nacht getekend, nadat de nodige glazen wijn waren gedronken. Daardoor had hij bovendien niet de gelegenheid om de overeenkomst te bestuderen, te overleggen of bepaalde zaken aan te passen. Gedaagde weerlegt dit gemotiveerd. Het is niet aannemelijk dat eiser vanwege bijzondere kwetsbaarheden in bescherming moet worden genomen, of dat hij vanwege een onevenredigheid van belangen of andere bijzondere omstandigheden niet aan de overeenkomst kan worden gehouden. 


Uitvoerend kunstenaar

Eiser beroept zich verder op zijn persoonlijkheidsrechten als uitvoerend kunstenaar. Omdat partijen tot een breuk zijn gekomen vanwege de regieaanwijzingen van gedaagde, wordt eiser dan ook als uitvoering kunstenaar aangemerkt. Dat deze ex artikel 5 lid 1 aanhef en onder d Wnr zich verzet omdat de uitvoering zou misvormen of verminken, is onduidelijk. Nergens blijkt uit dat partijen ook maar één gedachte hebben gewijd aan de context waarin de beelden

zouden worden geplaatst. 

 

Persoonlijkheidsrechten
De film is nog niet af en wordt het verhaal gemaakt waar we bijstaan. Ook gedaagde weet nog niet hoe het eindproduct eruit zal zien. Hoe de beelden van eiser in de film zal verwerken, is nog niet vast te stellen. Er is geen reden om aan te nemen dat gedaagde zich niet zal houden aan zijn verplichting om beelden van de gezichten nooit tegelijk in beeld te brengen met hun genitalia. Gedaagde maakt een kunstfilm en vindt het jammer dat de pers erover spreekt als een pornofilm. Het is onvoldoende aannemelijk dat de bodemrechter een beroep op de persoonlijkheidsrechten zal honeren.

 

Bepaalbaarheid ex 6:227 BW
De overeenkomst geeft gedaagde carte blanche om het filmmateriaal naar eigen goeddunken te gebruiken, zonder dat eiser recht heeft op inspraak of voorinzage. Overigens heeft gedaagde zijn recht om de beelden te gebruiken dus al beperkt.

 

De voorzieningenrechter weigert de gevraagde voorzieningen en veroordeeld eiser in de proceskosten.

 

IEPT20230328, Rb Amsterdam, Seksscènes Franse schrijver

ECLI:NL:RBAMS:2023:1744