Rubriek | Redactioneel |
---|---|
Titel | De toekomst van het openbaar bestuur |
Citeertitel | Gst. 2019/161 ![]() |
Samenvatting | Op 18 oktober stuurde de minister van BZK een brief aan de Tweede Kamer waarin zij haar plannen bekendmaakte voor niets minder dan “de toekomst van het openbaar bestuur”. Wie zulke grote woorden gebruikt, heeft veel waar te maken. Helaas doet de minister dat in deze brief (nog) niet. |
Auteur(s) | S.A.J. Munneke ![]() |
Link | Volledige tekst Kamerbrief (rijksoverheid.nl) |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Rubriek | Artikelen |
---|---|
Titel | Raadsonderzoek naar intergemeentelijke samenwerking |
Citeertitel | Gst. 2019/162 ![]() |
Samenvatting | Eind augustus verscheen een wetsvoorstel tot wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in het kader van de democratische legitimatie voor internetconsultatie. In dat wetsvoorstel wordt ook een regionaal recht op enquête geïntroduceerd. Daarmee worden de controle-instrumenten van de gemeenteraad ten aanzien van intergemeentelijke samenwerking vergroot. Het wetsvoorstel volgt na een brief die de minister aan de Tweede Kamer met daarin haar ideeën over de toekomst van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Maar hoe zit het met de reikwijdte van het gemeentelijke enquêterecht? En wat voegt een regionaal enquêterecht daaraan toe? |
Auteur(s) | R.J.M.H. de Greef ![]() |
Link | Meer over dit wetsontwerp (internetconsultatie.nl) |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Rubriek | Artikelen |
---|---|
Titel | De Wet Markt en Overheid en de uitzondering van het algemeenbelangbesluit: de stand van zaken |
Citeertitel | Gst. 2019/163 ![]() |
Samenvatting | In de twee uitspraken (ECLI:NL:CBB:2018:660, ECLI:NL:CBB:2018:661) die in dit artikel centraal staan, heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (hierna: CBb) voor het eerst een algemeen toetsingskader geschetst voor de zogenoemde “algemeenbelangbesluiten” als bedoeld in de Wet Markt en Overheid. Uit deze twee uitspraken kunnen richtlijnen worden afgeleid voor de stappen die gemeenten moeten doorlopen bij het laten vaststellen (door de gemeenteraad) van algemeenbelangbesluiten. |
Auteur(s) | A.M. Serra ![]() |
Uitspraak | ECLI:NL:CBB:2018:660 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Rubriek | Jurisprudentie |
---|---|
Titel | College van Beroep voor het bedrijfsleven 18-12-2018 |
Citeertitel | Gst. 2019/164 ![]() |
Samenvatting | Algemeen belangbesluit op grond van artikel 25h, zesde lid, van de Mededingingswet. |
Samenvatting (Bron) | Wet Markt en Overheid. Algemeen belangbesluit op grond van artikel 25h, zesde lid, van de Mededingingswet. Toetsingskader. Vernietiging wegens strijd met artikel 3:2 van de Awb. |
Uitspraak | ECLI:NL:CBB:2018:660 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Rubriek | Jurisprudentie |
---|---|
Titel | College van Beroep voor het bedrijfsleven 18-12-2018 |
Citeertitel | Gst. 2019/165 ![]() |
Samenvatting | Algemeen belangbesluit op grond van artikel 25h, zesde lid, van de Mededingingswet. |
Samenvatting (Bron) | Wet Markt en Overheid. Algemeen belangbesluit op grond van artikel 25h, zesde lid, van de Mededingingswet. Toetsingskader. Vernietiging wegens strijd met artikel 3:2 van de Awb. |
Uitspraak | ECLI:NL:CBB:2018:661 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Rubriek | Jurisprudentie |
---|---|
Titel | Centrale Raad van Beroep 19-02-2019 |
Citeertitel | Gst. 2019/166 ![]() |
Samenvatting | Verzwegen werkzaamheden. |
Samenvatting (Bron) | Herziening, terugvordering en boete. Verzwegen werkzaamheden. Ten aanzien van boete geen cautie gegeven, zodat verklaring niet kan dienen als bewijs voor grove schuld. Uitgegaan moet worden van gewone verwijtbaarheid. Raad stelt boete zelf vast. |
Annotator | H. Pennarts ![]() ![]() |
Link | Volledige tekst annotatie (slideshare.net)![]() |
Uitspraak | ECLI:NL:CRVB:2019:767 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Rubriek | Jurisprudentie |
---|---|
Titel | Raad van State 29-05-2019 |
Citeertitel | Gst. 2019/167 ![]() |
Samenvatting | Omgevingsvergunning verleend voor het samenvoegen van woningen, het uitbouwen van de bestaande garage, en terrassen op het achtererf |
Samenvatting (Bron) | Bij besluit van 1 maart 2016 heeft het college aan [vergunninghouder] een omgevingsvergunning verleend voor het samenvoegen van de woningen op de percelen [locatie 1] en [locatie 2] in Rotterdam, het uitbouwen van de bestaande garage aan de zijgevel en het realiseren van drie terrassen op het achtererf. |
Annotator | K. Burgman ![]() |
Uitspraak | ECLI:NL:RVS:2019:1756 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Rubriek | Jurisprudentie |
---|---|
Titel | Gerechtshof Den Haag 20-12-2017 |
Citeertitel | Gst. 2019/168 ![]() |
Samenvatting | Oud-wethouder neemt giften aan van bevriende projectontwikkelaar en van een drietal andere lokale ondernemers |
Samenvatting (Bron) | art. 272 sr. Schending geheimplicht / 363 sr. omkoping / Z 3 van de Kieswet. Oud-wethouder neemt gedurende een periode giften van een bevriende projectontwikkelaar (medeverdachte) en van een drietal andere lokale ondernemers aan, waaronder luxe reizen naar onder andere buitenlandse voetbalwedstrijden en naar vastgoedbeurzen. Ook zijn er donaties gedaan aan een vennootschap waarbij de oud-wethouder betrokken was. De oud-wethouder zich heeft laten omkopen, omdat hij door het vragen en aannemen van die giften niet meer voldoende onafhankelijk kon zijn bij het nemen van beslissingen in relatie tot die ondernemers. Ook heeft de oud-wethouder vertrouwelijke informatie uit de sollicitatieprocedure voor een nieuwe burgemeester gelekt en is hij met volmachten bij verkiezingen in strijd met de regels omgegaan. |
Annotator | E. Sikkema ![]() |
Uitspraak | ECLI:NL:GHDHA:2017:3702 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Rubriek | Jurisprudentie |
---|---|
Titel | College van Beroep voor het bedrijfsleven 23-07-2019 |
Citeertitel | Gst. 2019/169 ![]() |
Samenvatting | Spoedbestuursdwang en kostenbesluiten |
Samenvatting (Bron) | Spoedbestuursdwang en kostenbesluiten. artikel 2.1, eerste lid, artikel 2.2, achtste lid en artikel 6.2, eerste lid van de Wet dieren en artikel 6, derde lid en bijlage I, hoofdstuk II, paragrafen 1 en 4 van Verordening (EG) nr. 1/2005 en artikel 4.8 van de Regeling houders van dieren. |
Annotator | S. van Kaam ![]() |
Uitspraak | ECLI:NL:CBB:2019:296 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Rubriek | Jurisprudentie |
---|---|
Titel | Rechtbank Oost-Brabant 19-08-2019 |
Citeertitel | Gst. 2019/170 ![]() |
Samenvatting | Intrekking van natuurvergunning op basis van artikel 5.4 lid 1 en 2 van de Wet natuurbescherming |
Samenvatting (Bron) | Intrekking onherroepelijke natuurvergunning voor inrichting nabij Kampina. In 2013 is een natuurvergunning verleend voor het houden van 19.008 gespeende biggen nabij het Natura 2000 gebied Kampina & Oisterwijkse Vennen. Van deze vergunning is (nog) geen gebruik gemaakt. Milieuverenigingen hebben verzocht om intrekking van deze vergunning op basis van artikel 5.4 lid 1 en 2 van de Wet natuurbescherming. De rechtbank concludeert het volgende naar aanleiding van het beroep van de milieuverenigingen op artikel 5.4 lid 2 Wnb: De beoordeling van de gevolgen van de stikstofdepositie op het nabijgelegen Natura 2000 gebied in de natuurvergunning voldoet niet aan de eisen van artikel 6.3, derde lid, van de Habitatrichtlijn. Uitvoering van het project kan leiden tot significant negatieve gevolgen voor de instandhoudingsdoelstellingen van de Kampina. GS heeft niet aangegeven dat deze gevolgen kunnen worden opgevangen door andere passende maatregelen. Onder deze omstandigheden is de rechtbank van oordeel dat GS in het bestreden besluit met een individuele passende beoordeling had moeten aantonen dat uitvoering van het project toch mogelijk is. De PAS-gebiedsanalyse kan niet als passende beoordeling dienen. Verder staat voor de rechtbank onvoldoende vast dat de natuurvergunning is verleend op een verkeerde ammoniakreductiefactor. GS heeft de stikstofemissies van de inrichting bij vergunningverlening echter niet goed in kaart gebracht. De rechtbank vernietigt het besluit op het bezwaar van de milieuverenigingen en schorst de weigering om de vergunning in te trekken. Verder verbiedt de rechtbank het gebruik van de natuurvergunning totdat er een nieuw besluit is genomen op het bezwaar van de milieuverenigingen. |
Annotator | R. Benhadi ![]() ![]() |
Uitspraak | ECLI:NL:RBOBR:2019:4830 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Rubriek | Jurisprudentie |
---|---|
Titel | Raad van State 04-09-2019 |
Citeertitel | Gst. 2019/171 ![]() |
Samenvatting | Geen dwangsom verschuldigd als bestuursorgaan onredelijk laat in gebreke is gesteld. In de term «onredelijk» zit ruimte voor interpretatie |
Samenvatting (Bron) | Bij besluit van 26 mei 2014 heeft het college Woningbouwvereniging de Alliantie gelast om voorzieningen te treffen in het pand op het perceel [locatie] te Amsterdam. |
Annotator | G.J. Stoepker ![]() |
Uitspraak | ECLI:NL:RVS:2019:3012 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |