Gemeentestem

Uitgever Wolters Kluwer
Tijdschrift Gemeentestem
Datum 07-11-2009
Aflevering 7326
TitelOver betogen, evenementen en uitwegen. Verordenen met een meldingsplicht
CiteertitelGst. 2009, 109
SamenvattingDe algemene, in bestuurlijke kringen levende wens om te streven naar vermindering van administratieve lasten is door veel gemeentebesturen aangegrepen om in het bijzonder de uitvoering van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te vereenvoudigen door de vergunningplicht op veel plaatsen te vervangen door een meldingsplicht. Gemeenten zullen zich de vraag moeten stellen met welke juridische eisen rekening moet worden gehouden bij het invoeren van een meldingsplicht zowel op het wetstechnische vlak als in de uitvoeringspraktijk. In de literatuur is hierover opvallend weinig fundamenteel geschreven. In dit artikel is, na enkele wat meer theoretische beschouwingen over de meldingsplicht, een nadere wat meer praktische beschouwing opgenomen over de verschillende vormen van meldingsplichten in de model-APV. Ik realiseer mij dat in andere model-verordeningen ook meldingsverplichtingen kunnen voorkomen. Ik beperk mij echter in dit geval tot de model-APV omdat aan de hand van deze verordening een helder inzicht kan worden gegeven in de verschillende technieken van regelgeving die worden gebruikt, zoals een meldingsplicht als onderdeel van een voorwaardelijk verbod, een meldingsgebod en een meldingsverplichting als uitzondering op een voorwaardelijk vervolgens, waarin een vergunningenstelsel is opgenomen. Achtereenvolgens worden dan besproken het betogingsartikel, het verbod betreffende de aanleg en maken van uitwegen, het evenementen-artikel. Daarbij zullen de verschillende uitvoeringsperikelen nader aan de orde komen.
Auteur(s)C.W.M. van Alphen
Pagina513-522
Artikel aanvragenVia Praktizijn
TitelIngezonden bijdrage: Projectbesluit en bestemmingsplan onthecht: voortschrijdend inzicht of verlaten Wro-principe?
CiteertitelGst. 2009, 110
SamenvattingIn de aanloop naar de inwerkingtreding van de Wro, om precies te zijn na het verschijnen van de tweede nota van wijziging (Kamerstukken II 2003/04, 28916, nr. 9), heb ik in dit tijdschrift in een ingezonden bijdrage de aandacht gevestigd op de introductie van de projectbesluitbevoegdheid in - toen nog - het wetsvoorstel voor de Wro (Gst. 2004, 40). De strekking van mijn bijdrage was dat met de projectbesluitbevoegdheid een principieel uitgangspunt van het oorspronkelijke wetsvoorstel werd verlaten. Dat uitgangspunt hield in dat het bestemmingsplan het centrale instrument behoorde te zijn als het ging om de regels die gelden voor het gebruik van gronden en bouwwerken en er een einde moest worden gemaakt aan het bedrijven van planologie door het nemen van projectbesluiten zoals dat op grond van art, 19 WRO gebruikelijk was.
Auteur(s)A.G.A. Nijmeijer
Pagina522-524
Artikel aanvragenVia Praktizijn
TitelRaad van State, 10-06-2009, 200808122/1/R3
CiteertitelGst. 2009, 111
SamenvattingBestemmingsplan t.b.v. nieuw winkelcentrum. Duurzame ontwrichting voorzieningenniveau? Branchering? Ongeoorloofde staatssteun, waardoor financiële uitvoerbaarheid plan onvoldoende is gewaarborgd? Parkeerbehoefte. (De Marne).
Samenvatting (Bron)Bij besluit van 23 september 2008 heeft de raad van de gemeente De Marne (hierna: de raad) het bestemmingsplan "Leens - Winkelcentrum" vastgesteld.
AnnotatorP.C.M. Heinen , J.M.H.F. Teunissen
Pagina524-532
UitspraakECLI:NL:RVS:2009:BI7245
Artikel aanvragenVia Praktizijn
TitelRaad van State, 15-07-2009, 200806515/1/H3
CiteertitelGst. 2009, 112
Samenvatting'Silicose-jurisprudentie'. De Stichting Waarborgfonds Kinderopvang is geen bestuursorgaan in de zin van art. 1:1 lid 1 aanhef en onder b Awb. Voorts is het Waarborgfonds geen onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf in de zin van art. 3 lid WOB.
Samenvatting (Bron)Bij besluit van 5 december 2006 heeft de stichting Stichting Waarborgfonds Kinderopvang (hierna: het Waarborgfonds) geweigerd de stichting Stichting Kinderopvang Humanitas (hierna: Humanitas) informatie te vertrekken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.
AnnotatorN. Jak
Pagina533-538
UitspraakECLI:NL:RVS:2009:BJ2607
Artikel aanvragenVia Praktizijn
TitelRaad van State, 23-09-2009, 200809371/1/H3
CiteertitelGst. 2009, 113
SamenvattingOverdracht bevoegdheid aan dagelijks bestuur en voorzitter dagelijks bestuur deelgemeente; last onder dwangsom, machtiging tot binnentreden in woning; afdoende wettelijke grondslag, gelijkheidsbeginsel; illegaal hotel; zelf in de zaak voorzien bij vaststelling hoogte dwangsom. (Amsterdam, stadsdeel Slotervaart).
Samenvatting (Bron)Bij besluit van 18 juni 2007 heeft het dagelijks bestuur van het stadsdeel Slotervaart (hierna: het dagelijks bestuur) [appellant] onder verbeurte van een eenmalige dwangsom gelast het met artikel 30, eerste lid, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet (hierna: HVW) strijdige gebruik van de woning [locatie] te [plaats] (hierna: de woning) als hotel te staken en gestaakt te houden en alle voorzieningen ten behoeve van het hotelmatige gebruik te verwijderen.
AnnotatorS.A.J. Munneke
Pagina538-542
UitspraakECLI:NL:RVS:2009:BJ8292
Artikel aanvragenVia Praktizijn
TitelRaad van State, 05-08-2009, 200808987/1/H3, 200808988/1/H3, 200808989/1/H3
CiteertitelGst. 2009, 114
SamenvattingVergunning voor houden markten; ontheffing voor parkeren op voetpad en met auto's rijden op fietspad; parkeeroverlast, openbare orde; handhaving. (Haarlem)
Samenvatting (Bron)Bij onderscheiden besluiten van 12 maart 2004, 16 en 24 maart 2005, en 21 maart 2006 heeft de burgemeester van Haarlem (hierna: de burgemeester) vergunning verleend aan [vergunninghouders] voor het houden van thema- en boekmarkten (hierna: themamarkten) op het Schelpenpad aan de Dreef op een aantal zaterdagen, vallende tussen begin maart en eind oktober van onderscheidenlijk de jaren 2004, 2005 en 2006.
Pagina542-545
UitspraakECLI:NL:RVS:2009:BJ4624
Artikel aanvragenVia Praktizijn