Titel | De Dienstenrichtlijn en aanbestedingsregels |
---|---|
Citeertitel | Gst. 2010, 49 |
Samenvatting | Op 28 december 2006 is de Dienstenrichtlijn in werking getreden. Voor gemeenten betekende dit dat zij voor het eind van 2009 de verplichtingen uit deze richtlijn moesten hebben geïmplementeerd. Hierbij doet zich de vraag voor of gemeenten voorafgaande aan het sluiten van een overeenkomst, het verstrekken van een subsidie, het verlenen van een vergunning en het verstrekken van een Dienst van Algemeen Economisch Belang een aanbesteding moeten houden. Dit artikel beoogt hierin duidelijkheid te verschaffen. |
Auteur(s) | A. Stellingwerf Beintema |
Pagina | 221-230 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Titel | Ongericht fouilleren in het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Het arrest van het EHRM inzake Gillan en Quinton tegen het Verenigd Koninkrijk |
---|---|
Citeertitel | Gst. 2010, 50 |
Samenvatting | Op grond van art. 151b Gemw kan de gemeenteraad de burgemeester de bevoegdheid verlenen een gebied aan te wijzen als 'veiligheidsrisicogebied'. In dat gebied is de politie dan na een bevel van de officier van justitie bevoegd preventief te fouilleren ter bestrijding van een (dreigende) verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens. In het Verenigd Koninkrijk is de politie bevoegd om in bepaalde aangewezen gebieden in het kader van de terrorismebestrijding burgers te fouilleren zonder dat daarvoor een concrete aanleiding bestaat. Deze bevoegdheid is door het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in een arrest van 12 januari van dit jaar in strijd met art. 8 EVRM geoordeeld. Dit artikel bespreekt dit arrest en de gevolgen daarvan voor de Nederlandse regelgeving en praktijk ten aanzien van preventief fouilleren. |
Auteur(s) | D.G.J. Sanderink |
Pagina | 231-237 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Titel | Immuniteit, geheimhouding en vergaderorde |
---|---|
Citeertitel | Gst. 2010, 51 |
Samenvatting | In ons blad schreef de heer C.J.N. Versteden een opstel onder de titel 'Maatregelen tegen schending van de geheimhoudingsplicht door immuniteit genietende raadsleden' (Gst. 2010, 17). De aanleiding daartoe was een in de gemeente Ede voorgevallen gebeurtenis, waarover de heer D.J. Elzinga een advies had uitgebracht. Hoewel in de handboeken over de hier spelende problematiek het nodige te vinden is, blijkt een aantal aspecten minder in de overwegingen te worden betrokken. Om die reden lijkt het gewenst nader op dit onderwerp in te gaan. Voor de praktijk van de gemeentelijke organisatie en het interne reilen en zeilen daarvan, verdient uitdieping van dit onderwerp - ook voor andere overheden van belang - aandacht. Er ligt hier met name voor de doctrine een belangrijke taak omdat jurisprudentie onvoldoende op dit vraagstuk toegesneden is. Min conclusie stemt niet overeen met hetgeen momenteel de heersende leer inhoudt. Dit kan en zal hopelijk de discussie ten goede komen. |
Auteur(s) | H.J.A.M. Hennekens |
Pagina | 237-241 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Citeertitel | Gst. 2010, 52 |
---|---|
Samenvatting | Gebiedsaanwijzing in verband met terroristische dreiging. Fouilleren zonder redelijk vermoeden. Persoonlijke levenssfeer. Aanwijzingsbevoegdheid en fouilleringsbevoegdheid zijn niet voldoende begrens en bieden geen adequate waarborgen tegen misbruik. |
Pagina | 241-249 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Titel | Europees Hof voor de Rechten van de Mens, 12-01-2010, 4158/05 |
---|---|
Citeertitel | Gst. 2010, 52 |
Samenvatting | Gebiedsaanwijzing in verband met terroristische dreiging. Fouilleren zonder redelijk vermoeden. Persoonlijke levenssfeer. Aanwijzingsbevoegdheid en fouilleringsbevoegdheid zijn niet voldoende begrensd en bieden geen adequate waarborgen tegen misbruik. |
Samenvatting (Bron) | Violation of Art. 8;Non-pecuniary damage - finding of violation sufficient |
Pagina | 241-249 |
Uitspraak | ECLI:CE:ECHR:2010:0112JUD000415805 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Titel | Raad van State, 31-03-2010, 200907824/1/H3 |
---|---|
Citeertitel | Gst. 2010, 53 |
Samenvatting | Treffen gemeenschappelijke regeling door bestuursorganen. Overdracht van bevoegdheden. Instemming delegans bij besluiten delegataris. |
Samenvatting (Bron) | Bij besluiten van 16 juli 2008, gewijzigd bij besluiten van 23 juli 2008, heeft het college van burgemeester en wethouders van Midden-Delfland (hierna: het college) aan [wederpartij], [belanghebbenden] (hierna: [wederpartij] en anderen) een last onder dwangsom opgelegd wegens het zonder vergunning meer dan drie aaneengesloten dagen innemen van een ligplaats in de Noordvliet aan de Duifpolderkade te Midden-Delfland. |
Annotator | R.J.M.H. de Greef |
Pagina | 249-252 |
Uitspraak | ECLI:NL:RVS:2010:BL9633 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |
Titel | Centrale Raad van Beroep, 16-07-2009, 07/6444 AW + 07/6638 AW |
---|---|
Citeertitel | Gst. 2010, 54 |
Samenvatting | Benoeming en ontslag ambtenaren bij gemeenschappelijk openbaar lichaam. Bevoegdheden directeur gemeenschappelijk openbaar lichaam. Verdeling bevoegdheden binnen bestuur gemeenschappelijk openbaar lichaam. |
Samenvatting (Bron) | Primair ontslag op grond van ongeschiktheid of onbekwaamheid, anders dan wegens ziekte of gebrek en subsidiair op grond van ongeschiktheid wegens ziekte. Bevoegdheidsgebrek. De Raad ziet, anders dan de rechtbank, in het primair en subsidiair hanteren van elkaar min of meer uitsluitende ontslaggronden op zichzelf geen aanleiding om dit in strijd te achten met het stelsel van de CAR/UWO. Zorgvuldig herplaatsingsonderzoek. De Raad ziet in de enkele omstandigheid dat het onderzoek van de arbeidsdeskundige dateert van acht maanden voor het ontslag, onvoldoende grond om te concluderen dat de situatie rond de datum van ontslag niet voldoende in beeld is gebracht. De Raad is van oordeel dat, wanneer aan een ontslagbesluit een - niet de ingangsdatum betreffend - gebrek kleeft dat ertoe leidt dat een nieuw ontslagbesluit wordt genomen dat vervolgens de rechterlijke toetsing kan doorstaan, het op zichzelf bezien niet ongeoorloofd is om de oorspronkelijke ingangsdatum van het ontslag te handhaven, indien deze handhaving althans de toetsing aan het geschreven en ongeschreven recht, waarbij met name te denken valt aan de beginselen van rechtszekerheid en zorgvuldigheid, kan doorstaan. |
Annotator | R.J.M.H. Greef |
Pagina | 253-256 |
Uitspraak | ECLI:NL:CRVB:2009:BJ4371 |
Artikel aanvragen | Via Praktizijn |