Gemeentestem

Uitgever Wolters Kluwer
Tijdschrift Gemeentestem
Datum 23-03-2012
Aflevering 7367
RubriekRedactioneel
TitelDe constitutionele positie van decentrale overheden in de wetgevingsadvisering van de Raad van State
CiteertitelGst. 2012, 28
SamenvattingRuim vijf jaar geleden bracht de Raad van State, onder de titel Spelregels voor interbestuurlijke verhoudingen, zijn eerste periodieke beschouwing over die verhoudingen uit. Daarin wees de Raad op verwaarlozing van de staatsrechtelijke regels zoals neergelegd in de Grondwet en organieke wetten als de Gemeentewet. Dit wordt – aldus Raad – nog eens versterkt door een sterke afname van kennis van de staatsrechtelijke grondslagen van het openbaar bestuur bij met name ambtenaren van vakdepartementen, bewindslieden, Kamerleden, gemeentelijke bestuurders en raadsleden. Wie de adviezen van de Raad van State over enkele voor de lokale overheid fundamentele wetsvoorstellen bestudeert, moet echter vaststellen dat kennelijk ook bij de opstellers van die adviezen onvoldoende kennis van die regels aanwezig was. Een goed voorbeeld is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). In de omgevingsvergunning zijn ook een aantal vergunningenstelsels geïntegreerd die zijn gebaseerd op autonome gemeentelijke en provinciale verordeningen (art. 2.2 lid 1 Wabo). Op grond van art. 2.4 Wabo berust het bevoegd gezag voor de omgevingsvergunning in beginsel bij B&W (lid 1), behalve in die gevallen waarvoor bij AMvB is bepaald dat die bevoegdheid rust bij GS (lid 2) of de minister (lid 3). De Grondwet zegt echter in art. 128 dat autonome bevoegdheden alleen door de gemeenteraad respectievelijk door provinciale staten mogen worden toebedeeld aan andere organen dan Raad, B&W of burgemeester respectievelijk PS, GS of de Commissaris van de Koningin.
Auteur(s)J. Teunissen
Pagina129-129
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekArtikelen
TitelDe Wet MBVEO (of: Voetbalwet) en de roep om meer
CiteertitelGst. 2012, 29
SamenvattingDe Wet maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (Wet MBVEO; vaak ook de Voetbalwet genoemd) introduceerde op 1 september 2010 een aantal bevoegdheden voor burgemeester en officier van justitie. Doel van de wetgever was deze gezagsdragers instrumenten toe te kennen om voetbalvandalisme en andere ernstige overlast in de openbare ruimte te kunnen bestrijden. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (hierna: IOOV) heeft de toepassing van de Wet MBVEO in de praktijk geëvalueerd. De Wet MBVEO was verder op 26 januari jl. onderwerp van een door de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie gehouden rondetafelgesprek in het gebouw van de Tweede Kamer. In april zal de wet in de Tweede Kamer worden geëvalueerd met verantwoordelijk minister Opstelten. Omdat een luide ‘roep om meer’ klinkt, bestaat een reële kans dat de Wet MBVEO in de huidige vorm geen lang bestaan beschoren is en op korte termijn zal worden aangepast. In dit artikel bespreken wij het bestuursrechtelijke instrumentarium dat de Wet MBVEO biedt (art. 172a en art. 172b Gemw), gaan wij in op de toepassing van die wet in de praktijk, beschouwen wij de rechterlijke toetsing, en gaan wij in op de (vermeende) knelpunten van de Wet MBVEO. Wij sluiten af met een conclusie.
Auteur(s)E.C. Berkouwer , J.H.A. van der Grinten
Pagina130-137
LinkVolledige tekst artikel (kvdl.nl)
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekArtikelen
TitelDe reactieve aanwijzing uit de Wro
CiteertitelGst. 2012, 30
SamenvattingIn de Wet ruimtelijke ordening is aan gedeputeerde staten de bevoegdheid gegeven om ten aanzien van een hen onwelgevallig onderdeel van een bestemmingsplan een reactieve aanwijzing te geven. De relatief veelvuldige toepassing in enkele provincies heeft geleid tot bestuurlijke onvrede en tot beroepsprocedures. De bevoegdheid om een reactieve aanwijzing te geven was niet voorzien in het aanvankelijke wetsvoorstel, maar is te elfder ure opgenomen, waarschijnlijk zonder dat de consequenties ervan vooraf goed zijn doordacht. Er zijn betere alternatieven. Een pleidooi voor de afschaffing van dit instrument.
Auteur(s)J.W. van Zundert
Pagina138-141
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekArtikelen
TitelHet Europees Hof zet de deur voor milieuorganisaties verder open
CiteertitelGst. 2012, 31
SamenvattingOp 12 mei 2011 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie een belangrijk arrest gewezen ten aanzien van het belanghebbende-begrip in het omgevingsrecht. Deze uitspraak is van invloed op het recht op toegang tot de rechter voor milieuorganisaties naar Europees recht en het Verdrag van Aarhus. Een en ander is vanzelfsprekend essentieel voor de toegang tot de rechter voor milieuorganisaties in Nederland. Het is voor vergunningverlenende overheden zaak om er rekening mee te houden dat de huidige Afdelingsjurisprudentie op dit punt wellicht te streng is.
Auteur(s)M.H.W. Bodelier
Pagina142-145
LinkVolledige tekst artikel (gaastra-advocaten.nl)
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelRaad van State, 09-11-2011, 201002780/1/R1
CiteertitelGst. 2012, 32
SamenvattingGoede ruimtelijke ordening? Adequate, verkeersveilige ontsluiting plangebied onvoldoende gewaarborgd. Verhardingsbreedte van twee van de ontsluitingswegen te gering om verwachte verkeersintensiteiten goed te verwerken (Haarlemmerliede-Spaarnwoude).
Samenvatting (Bron)Bij besluit van 26 januari 2010, kenmerk RUI 10/002, heeft de raad het bestemmingsplan "Woongebied SpaarneBuiten" vastgesteld.
AnnotatorJ.M.H.F. Teunissen
Pagina146-153
UitspraakECLI:NL:RVS:2011:BU3752
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelRechtbank 's-Gravenhage, 07-12-2011, AWB 11/3713
CiteertitelGst. 2012, 33
SamenvattingGeen wettelijke grondslag (noch in de WOB noch in de Gemeentewet) om leges te heffen ter zake van het in behandeling nemen van WOB-verzoeken.
Samenvatting (Bron)Naar volgt uit de artikelen 2 en 3 van de Wob is het verstrekken van informatie op grond van de WOB een taak die door de wetgever is opgedragen aan een bestuursorgaan. Derhalve wordt deze taak verricht in het kader van de publieke taakuitoefening van het bestuursorgaan. Het verstrekken van de door eiser verzochte informatie houdt niet in overheersende mate verband met dienstverlening ten behoeve van een individualiseerbaar belang. Het in behandeling nemen van het Wob-verzoek van eiser en het in verband daarmee doen van nasporingen in het gemeentearchief kan dan ook niet worden aangemerkt als een dienst of diensten waarvoor leges kunnen worden geheven. Hetzelfde geldt voor de kosten van het maken en verstrekken van kopieën in het kader van de WOB.
Pagina153-155
UitspraakECLI:NL:RBSGR:2011:BU9788
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelGerechtshof 's-Hertogenbosch, 16-12-2011, 11/00113
CiteertitelGst. 2012, 34
SamenvattingGeen wettelijke grondslag (noch in de WOB noch in de Gemeentewet) om leges te heffen ter zake van het in behandeling nemen van WOB-verzoeken.
Samenvatting (Bron)Een nieuwszender heeft bij een gemeente op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) schriftelijke stukken over betalingen aan burgemeester en wethouders opgevraagd. Voor het opzoeken van de stukken en het anonimiseren ervan heeft de gemeente aan de nieuwszender leges in rekening gebracht. Onder verwijzing naar de uitspraak van de Hoge Raad (9 september 2011, LJN BQ4105) met betrekking tot de identiteitskaart beslist het Hof dat geen leges mogen worden geheven. Mede op grond van art. 110 Grondwet oordeelt het Hof, dat bij openbaarmaking van schriftelijke stukken door de overheid het algemene belang van een transparante overheid voorop staat. Het heffen van leges voor openbaarmaking van stukken past niet bij een goede en democratische bestuursvoering, waarbij hoort dat (eventuele) misstanden in het openbaar bestuur aan de kaak kunnen worden gesteld.
AnnotatorC.N. van der Sluis
Pagina155-159
UitspraakECLI:NL:GHSHE:2011:BU8432
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelRaad van State, 21-12-2011, 201101503/1/H2
CiteertitelGst. 2012, 35
SamenvattingPlanschade Schouwen-Duiveland.
Samenvatting (Bron)Bij besluit van 15 september 2008 heeft het college aan [appellant] een vergoeding voor planschade ten bedrage van € 20.000,00 te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 27 augustus 2007 ten bedrage van € 1.269,00 toegekend.
AnnotatorJ.W. van Zundert
Pagina159-162
UitspraakECLI:NL:RVS:2011:BU8882
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelCentrale Raad van Beroep, 18-01-2012, 10/4441 WMO + 10/5522 WMO + 11/2194 WMO
CiteertitelGst. 2012, 36
SamenvattingBeëindiging collectieve vervoersvoorziening (regiotaxi) voor belanghebbende die niet heeft meegewerkt aan het inkomensonderzoek. Wmo biedt, naast mogelijkheid van eigen bijdrage, geen ruimte voor stellen van inkomensgrenzen bij voorzieningen in natura. Exceptieve toetsing Wmo-verordening.
Samenvatting (Bron)Beëindiging vervoersvoorziening in de vorm van een regiotaxi. De rechtbank heeft terecht geoordeeld dat op grondslag van het bezwaar een volledige heroverweging van het primaire besluit plaatsvindt, waarbij tijdens de bezwaarfase overgelegde gegevens dienen te worden meegewogen. Geen grond voor het oordeel dat de rechtbank ten onrechte geen gebruik heeft gemaakt van de bevoegdheid de rechtsgevolgen van het vernietigde besluit of vernietigde gedeelte daarvan geheel of gedeeltelijk in stand te laten. Bevestiging aangevallen uitspraak. Nader besluit. Bij de verstrekking van een vervoersvoorziening in natura is, naast de op artikel 15 van de Wmo gebaseerde eigen bijdrage, geen ruimte voor een inkomensgrens. Beroep gegrond. De Raad ziet voorziet zelf en herroept het primaire besluit waarbij de aan betrokkene beschikbaar gestelde vervoersvoorziening in de vorm van regiotaxi met ingang van 30 juli 2009 is beëindigd.
Pagina162-167
UitspraakECLI:NL:CRVB:2012:BV1309
Artikel aanvragenVia Praktizijn