Gemeentestem

Uitgever Wolters Kluwer
Tijdschrift Gemeentestem
Datum 05-12-2014
Aflevering 7413
RubriekRedactioneel
TitelExoneratieclausule in de evenementenvergunning
CiteertitelGst. 2014/112
SamenvattingArtikel 2:25 APV Haaksbergen bepaalt dat het verboden is een evenement zonder vergunning van de burgemeester te organiseren. Op grond van deze bepaling is een evenementenvergunning verleend voor het houden van een stuntshow op 28 september 2014 in het centrum van Haaksbergen. De trieste gevolgen met de monster-truck zijn inmiddels welbekend. Voor wie de vergunning leest, valt tegen de achtergrond van de gebeurtenissen meteen het oog op een in de vergunning opgenomen exoneratieclausule. Bepaald wordt dat de gemeente Haaksbergen op geen enkele wijze aansprakelijk kan worden gesteld voor aanspraken van derden voor mogelijke schade of letsel veroorzaakt door gebruik van de vergunning.
Auteur(s)L.J.M. Timmermans
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekArtikelen
TitelHoreca en geluid: geluidshinder en/of geluidsoverlast?
CiteertitelGst. 2014/113
SamenvattingDe aanwezigheid van horecabedrijven draagt bij aan een aantrekkelijk gemeentelijk woon- en leefklimaat. Het geluid dat afkomstig is van horecabedrijven kan echter verworden tot een bron van ergernis voor omwonenden van horecabedrijven. Zoals de titel aangeeft, maakt auteur onderscheid tussen “geluidhinder” en “geluidsoverlast”. Het geluid dat afkomstig is van horecabedrijven wordt namelijk beheerst door twee verschillende wettelijke regimes, respectievelijk de Wet milieubeheer in het bijzonder het Activiteitenbesluit milieubeheer en de Algemene Plaatselijke Verordening. Het geluid van horecabedrijven kent bovendien verschillende oorzaken. Zo is er het geluid van gaande en komende bezoekers, het geluid van bezoekers van een bij het horecabedrijf behorende terras en het geluid van muziekinstallaties al dan niet in samenhang met een slechte isolatie van de gebouwen, waarin het horecabedrijf is gevestigd. Deze problematiek wordt in dit opstel besproken. Auteur gaat daarbij als volgt te werk. In eerste instantie worden de wettelijk kaders toegelicht. Vervolgens komen achtereenvolgens aan de orde de sluitingstijden van horecabedrijven, de relatie van geluidhinder met het begrip “woon- en leefklimaat” in de APV en de handhaving van de geluidsnormen op grond van het Activiteitenbesluit. Aandacht zal ten slotte nog worden besteed aan de vraag in hoeverre geluidsaspecten een rol kunnen spelen bij het toekennen van horecabestemmingen in een bestemmingsplan. Het blijkt namelijk dat de Afdeling bestuursrechtspraak in toenemende mate, gelet op de rechtszekerheid, de maximale planologische ruimte van geluidsproducerende bestemmingen ten opzichte van nabij gelegen geluidsgevoelige bestemmingen in de bestemmingsplanregels verankert wenst te zien en op grond daarvan de rechtstreekse opname van geluidsnormen in het bestemmingsplan in sommige gevallen noodzakelijk acht. De vraag is of dit ook voor horecabestemmingen geldt.
Auteur(s)C.W.M. van Alphen
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekArtikelen
TitelOmbudsmanwijzers voor behoorlijke communicatie en dejuridisering
CiteertitelGst. 2014/114
SamenvattingIn de ambtsperiode van Alex Brenninkmeijer als Nationale ombudsman is een nieuwe lijst met behoorlijkheidsvereisten opgesteld en aangevuld met zeven communicatiewijzers. Die wijzers hebben ten doel de persoonlijke en organisatorische interactiviteit van burger en openbaar bestuur te omschrijven in termen van menselijke communicatie. Het gaat om aanwijzingen en suggesties voor correspondentie, voeren van telefoongesprekken, optreden in de bezwaarprocedure, aanpak van schadeclaims en dergelijke met de achterliggende gedachte: door professionalisering van de omgang van ambtenaren en ambtsdragers met burgers kunnen misverstanden en daaruit voortvloeiende sociaal-emotionele spanningsvelden met hun geschillen worden voorkomen en/of opgelost. Deze spanningsvelden zijn niet zelden het motief van burgers om (door) te willen procederen. Een behoorlijke communicatie kan dan ook dejuridisering van het verkeer tussen overheid en burger bereiken. Niemand zit immers op formele juridische procedures te wachten. In de literatuur worden de wijzers niet of nauwelijks besproken. Deze bijdrage haalt de wijzers uit de schaduw en bespreekt hun inhoud en bijdrage aan de kwaliteitszorg tegen de achtergrond van de persoonsgerichte taak van de ombudsman en de zoektocht naar ambtelijke moraal. De wijzers zijn verspreid te vinden op de site van de Nationale ombudsman onder folders en brochures en opvraagbaar bij diens bureau.
Auteur(s)J. ten Berge
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelRaad van State 05-02-2014
CiteertitelGst. 2014/115
SamenvattingSluiting bedrijfspand. Intrekking sluitingsbevel. Procesbelang. Erkenning onrechtmatigheid primair besluit. Zuiver schadebesluit. Causaal verband. Hypothetisch rechtmatig besluit. (Wijchen)
Samenvatting (Bron)Bij besluit van 24 oktober 2011 heeft de burgemeester een verzoek van [appellante] om vergoeding van schade als gevolg van de sluiting van een bedrijfspand afgewezen.
AnnotatorR.D. Boesveld
UitspraakECLI:NL:RVS:2014:299
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelRaad van State 11-06-2014
CiteertitelGst. 2014/116
SamenvattingOpenstellingsbesluit is algemeen verbindend voorschrift
Samenvatting (Bron)Bij besluit van 25 september 2012 heeft het college subsidieplafonds, aanvraagperioden en tarieven voor het begrotingsjaar 2013, alsmede bepalingen over de toepasselijkheid van subsidieplafonds, ten behoeve van de in dit besluit vermelde subsidieregelingen vastgesteld (Prov. Blad 2012, nr. 35; hierna: het Openstellingsbesluit).
AnnotatorC.J. Wolswinkel
UitspraakECLI:NL:RVS:2014:2060
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelRaad van State 08-10-2014
CiteertitelGst. 2014/117
SamenvattingEen langdurige subsidierelatie kan worden beëindigd in geval van veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten. Die beëindiging kan enkel met inachtneming van een redelijke termijn. De uitspraak geeft duidelijkheid over de wijze waarop de provinciebesturen tot beëindiging van de subsidierelatie hebben kunnen komen gelet op de stelselwijziging inzake de Jeugdzorg, een van de drie grote decentralisaties in het sociale domein.
Samenvatting (Bron)Bij besluit van 20 december 2012 heeft het college de stichting geïnformeerd over de stelselwijziging van de financiering van jeugdzorg en aangekondigd dat het de subsidierelatie met de stichting op basis van de Algemene Subsidieverordening Zuid-Holland en de daarop gebaseerde Subsidieregeling Jeugdzorg zal beëindigen per 1 januari 2015.
AnnotatorC.N. van der Sluis
UitspraakECLI:NL:RVS:2014:3649
Artikel aanvragenVia Praktizijn