Gemeentestem

Uitgever Wolters Kluwer
Tijdschrift Gemeentestem
Datum 22-10-2021
Aflevering 7529
RubriekRedactioneel
TitelPas op met de toelichting!
CiteertitelGst. 2021/123
SamenvattingEen terugkerend discussiepunt in veel gemeenten is de vraag in hoeverre de toelichting bij een verordening door de raad officieel moet worden vastgesteld. Die vraag komt meestal op als er in de uitvoeringspraktijk iets verandert, bijvoorbeeld als gevolg van een rechterlijke uitspraak, zonder dat dat meteen moet leiden tot een wijziging van de wettekst zelf.
Auteur(s)S.A.J. Munneke
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekArtikelen
TitelHaastige spoed is zelden goed? De toepassing van (zeer) spoedeisende bestuursdwang
CiteertitelGst. 2021/124
SamenvattingMet dit artikel hoopt de auteur een steun voor de praktijk te bieden. De auteur gaat in dit artikel in op de werking van (zeer) spoedeisende bestuursdwang. Daarbij bespreekt de auteur wanneer sprake is van spoed, hoe de bestuursrechter een dergelijk besluit toetst en waar het bestuursorgaan allemaal rekening mee moet houden, voor, tijdens en na de toepassing van (zeer) spoedeisende bestuursdwang.
Auteur(s)T.N. Sanders
LinkVolledige tekst artikel (handhavingsrecht.nl)
UitspraakECLI:NL:RVS:2021:1390
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekArtikelen
TitelOver de beschikbaarheid van het elektronisch uitgegeven gemeenteblad
CiteertitelGst. 2021/125
SamenvattingOp 4 juni 2021 heeft de belastingkamer van de Hoge Raad een belangrijk arrest gewezen over het beschikbaar blijven van het elektronisch gemeenteblad waarin algemeen verbindende voorschriften worden gepubliceerd. Een artikelnoot bij het arrest.
Auteur(s)M. van Moorsel , J.L.W. Broeksteeg
UitspraakECLI:NL:HR:2021:823
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelHoge Raad 04-06-2021
CiteertitelGst. 2021/126
SamenvattingEen algemeen verbindend voorschrift van een gemeente is onverbindend als het elektronisch gemeenteblad waarin het voorschrift is gepubliceerd niet meer elektronisch beschikbaar is. (Horst aan de Maas)
Samenvatting (Bron)Rioolheffing; Publicatievoorschriften verordening artikel 139, lid 3, Gemeentewet; Op een algemeen toegankelijke wijze beschikbaar blijven; Elektronisch gemeenteblad.
UitspraakECLI:NL:HR:2021:823
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelRaad van State 21-07-2021
CiteertitelGst. 2021/127
SamenvattingSchaarse vergunning. Looptijd. Terugverdientijd. (Nijmegen)
Samenvatting (Bron)Bij besluiten van 19 maart 2018 en 26 maart 2018 heeft het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen twee standplaatsvergunningen aan [appellanten] verleend voor de duur van vijf jaar. [appellanten] hadden vaste standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd voor de verkoop van vis en visproducten op de Grote Markt in Nijmegen en de Frankrijkstraat in Lent. Nadat het college hun schriftelijk heeft meegedeeld dat een nieuw standplaatsenbeleid is vastgesteld, op grond waarvan vaste standplaatsen voor maximaal vijf jaar worden verleend, heeft het aan hen vaste standplaatsvergunningen voor deze duur verleend voor de hiervoor genoemde locaties. De rechtbank heeft geoordeeld dat de geldigheidsduur van vijf jaar voor de vergunningen niet onredelijk is en dat de financiële gevolgen daarvan voor [appellanten] niet zwaarwegender zijn dan het feit dat bij een langere geldigheidsduur onevenredige bevoordeling ten opzichte van andere gegadigden kan bestaan.
UitspraakECLI:NL:RVS:2021:1588
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelRaad van State 28-04-2021
CiteertitelGst. 2021/128
SamenvattingReguleren van religieus klokgelui van een nieuw op te richten kerkgebouw door middel van een geluidvoorschrift bij een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 aanhef en onder a onder 3º Wabo. Bij de beoordeling van de aanvraag dient onderscheid gemaakt te worden tussen regulier religieus, excessief religieus en niet-religieus klokgelui, alsook tussen een bestaand en een nieuw op te richten kerkgebouw. (Tholen)
Samenvatting (Bron)Bij besluit van 5 februari 2019 heeft het college aan de Hersteld Hervormde Gemeente Tholen een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van een kerk op het perceel Grindweg 49a te Tholen en het gebruik van gronden of bouwwerken in strijd met het bestemmingsplan. Het college heeft de omgevingsvergunning verleend en hier het volgende voorschrift aan verbonden: "Het gebruik van het kerkgebouw is toegestaan onder de voorwaarde dat een goed woon- en leefklimaat voor de omgeving gegarandeerd is en blijft. In paragraaf 5.5 van de ruimtelijke onderbouwing is ten aanzien van het aspect milieuzonering' geconcludeerd dat dit geen belemmering vormt voor de uitvoerbaarheid van dit plan. Bij het aanbrengen van een luidklok in de toekomst moet middels een akoestisch onderzoek worden aangetoond dat de geldende geluidsnormen voor het gebiedstype rustige woonwijk' uit de VNG-uitgave 'Bedrijven en Milieuzonering' niet worden overschreden zodat een goed woon- en leefklimaat gehandhaafd blijft."
LinkVolledige tekst artikel (Feltz.nl)
UitspraakECLI:NL:RVS:2021:910
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelCentrale Raad van Beroep 07-06-2021
CiteertitelGst. 2021/129
SamenvattingGeen bevoegdheid tot brutering als netto terugvordering mede door toedoen van bijstandverlenende instantie is ontstaan én betrokkene niet kan worden verweten dat de vordering niet is voldaan in het kalenderjaar waarin deze is ontstaan. (Rotterdam)
Samenvatting (Bron)Herziening, terugvordering, brutering, twee boetes voor dezelfde gedraging. Anders dan voorheen is de Raad van oordeel dat de bijstandverlenende instantie de in artikel 58, vijfde lid, tweede volzin, van de PW neergelegde bevoegdheid tot bruto terugvordering niet mag gebruiken als een vordering is ontstaan mede of geheel door toedoen van de bijstandverlenende instantie én de betrokkene niet kan worden verweten dat hij de vordering niet al heeft voldaan in het kalenderjaar waarin deze is ontstaan. Aan boete 1 en boete 2 is dezelfde overtreding als bedoeld in artikel 5:43 van de Awb ten grondslag is gelegd. In dit geval heeft de beboete gedraging zowel bij boete 1 als bij boete 2 bestaan uit het niet melden van voor de vaststelling van het recht op bijstand relevante feiten en omstandigheden. Beide beboete gedragingen hebben dezelfde juridische aard, namelijk schending van de inlichtingenverplichting. De niet gemelde feiten en omstandigheden zien zowel bij boete 1 als bij boete 2 op het ontvangen van inkomsten uit exact dezelfde werkzaamheden bij dezelfde werkgever die in hetzelfde ononderbroken tijdvak hebben plaatsgevonden. Het college heeft ten onrechte boete 2 opgelegd.
UitspraakECLI:NL:CRVB:2021:1388
Artikel aanvragenVia Praktizijn
RubriekJurisprudentie
TitelCentrale Raad van Beroep 01-06-2021
CiteertitelGst. 2021/130
SamenvattingVerlenging van de reactietermijn na een in de brievenbus gedeponeerde uitnodiging van 24 naar 72 uur; wijziging vaste jurisprudentielijn. (Amsterdam)
Samenvatting (Bron)College niet bevoegd tot opschorting. Verwijtbaarheid niet verschijnen. Termijn van 72 uur. De Raad ziet aanleiding om het uitgangspunt dat post die in de brievenbus van het woonadres van de betrokkene wordt gedaan met een uitnodiging om de volgende dag te verschijnen de betrokkene tijdig bereikt, te wijzigen. In het geval de betrokkene stelt dat en waarom hij niet tijdig kennis heeft kunnen nemen van de uitnodiging en daarom niet is verschenen, geldt daarom nu het volgende uitgangspunt. Het is in dat geval de betrokkene in beginsel niet te verwijten dat hij niet is verschenen, als tussen het moment waarop die uitnodiging in de brievenbus van het woonadres van de betrokkene is gedaan en het moment waarop hij moest verschijnen minder dan 72 uur zat. Als er wel minimaal een termijn van 72 uur tussen die momenten zit heeft de betrokkene in beginsel voldoende gelegenheid om aan de uitnodiging gevolg te geven of om uitstel te verzoeken. Indien de betrokkene dat toch niet doet, is het aan de betrokkene om aannemelijk te maken dat die termijn te kort is geweest.
UitspraakECLI:NL:CRVB:2021:1335
Artikel aanvragenVia Praktizijn