Jaarverslag 2020 Kifid
De Geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid behandelde in 2020 ruim 1.800 verzekeringsklachten,
waarvan de helft werd opgelost met bemiddeling. Er zijn ruim 500 uitspraken
gedaan. Consumenten klopten in 2020 veelvuldig bij Kifid aan met klachten over
hun rechtsbijstandverzekering. Ook verlangden zij met regelmaat een oordeel over
(langdurige) registratie in de frauderegisters.
Daarnaast waren er ruim 600 bankklachten en 500
hypotheekklachten. Bijna de helft van de bank- en hypotheekklachten is
opgelost via bemiddeling en in 500 klachtzaken is uitspraak gedaan. De uitspraken
over de variabele rente op doorlopend krediet voor consumenten kregen veel
aandacht. Ook de berekening van de boeterente bij het oversluiten van hypotheken
blijft terugkeren.
In 2020 behandelde Kifid 190 klachten over beleggingen, waarvan een derde is
opgelost door bemiddeling en in 95 zaken uitspraak werd gedaan. Klachten gaan
steeds vaker over online beleggen op basis van execution only.